Структура компонентів складається з наступних блоків:
1. Морфологічна зрілість – рівень розвитку основних функціональних
систем, хронічні захворювання
- фізіологічна готовність - стан
здоров’я дитини, соматичний розвиток – вага, ріст, пропорції тіла, грудної
клітини, спадкові порушення, травми, стан зору, хребта
- фізичний розвиток –
сформованість дрібної й великої моторики, дозрівання мозкових структур,
зорово-рухова координація
- біологічна зрілість –
психологічний вік не завжди збігається з фізичним, кількість постійних
зубів, ступінь окостеніння кісті руки
2. Психологічна готовність
- інтелектуальна зрілість –
сформованість психічних функцій, світогляд
- мислення – наочно-образне, аналітичне, раціональні умовисновки
- сприймання - планомірність, розчленованість, диференціоованість
- пам’ять – свідоме, цілеспрямоване запам’ятовування
- увага – зосередженість, стійкість, достатній об’єм
- мовлення – усна та писемна мова, розуміння символів азбуки, читання
- уява – створює яскраві художні образи, втілює в малюнку, танцях, рухах
·
-емоційно-вольова
зрілість – ступінь навченості, ініціативність
- рівень розвитку довільності – свідомо діяти за правилом, за зразком
- рівень тривожності – емоційна стійкість чи здатність до неврозу,вміє
підкорити інтереси, відсутність імпульсивності, дратівливості, виснажливості,
дріб’язковості
·
мотиваційна готовність – сформованість
передумов навчальної діяльності, усвідомлена потреба у здобутті знань і
розвитку своїх здібностей, бажання ходити до школи
3. Соціальна компетентність
- соціальна зрілість – бажання
зайняти нову соціальну роль – позиція школяра, ставлення до вчителя як до
дорослого, який володіє знаннями
- комунікативні навички –
розвиток необхідних форм спілкування з однолітками, уміння встановити
рівноправні стосунки, вибрати адекватну поведінку, звернутись по допомогу
і надати її, прилучитися до спільної діяльності, уникнути небажаного
спілкування, знати де поступитися, коли захиститися
|