« Психологічні засади статево-рольового виховання дошкільників в умовах сучасного освітнього простору» Шановні колеги! Дозвольте представитися – Коваленко Вікторія Володимирівна, практичний психолог ДНЗ №8 «Іскорка» Тема моєї поглибленої роботи – «Психологічні засади статево-рольового виховання дошкільників в умовах сучасного освітнього простору» Проблема виховання дитини з урахуванням статевих відмінностей, що дозволяє по-іншому побачити специфіку педагогічної роботи з дітьми, по значущості і актуальності на сьогоднішній день не має аналогів. Пошук витоків духовності людини, що представляє сьогодні найбільший дефіцит, неминуче приводить до культурно-історичного минулого, закріпленого в традиціях різних народів, орієнтованому на диференційований підхід до дітей різної статі. Проблема диференційованого виховання, залежно від статі дитини, тісно пов'язана з гуманізацією педагогічного процесу, оскільки задає перспективи подальшої участі людини в суспільному житті, готує до виконання соціальних ролей в суспільстві і сім'ї. Урахування статевої належності дітей передбачає: · розуміння та прийняття вихователем спільного та відмінного в поведінці й розвитку хлопчиків і дівчаток; · створення варіативного предметного середовища, яке задовольняє спільні й відмінні інтереси та уподобання, забезпечення в достатній кількості „хлопчачими” та „дівчачими” іграшками; · створення в групі статево нейтрального середовища; · створення можливостей для гармонійного спілкування дівчаток та хлопчиків; · залучення хлопчиків до доступних та цікавих для них традиційно дівчачих видів діяльності; · формування в дівчаток доступних для них традиційно хлопчачих умінь; · виховання в дітей турботливого ставлення одне до одного На превеликий жаль, в сучасній педагогіці проблема диференційованого підходу до виховання і навчання хлопчиків і дівчаток розроблена недостатньо в різних аспектах. Більш того, і педагоги і батьки ще й досі у вихованні дошкільнят користуються загальноприйнятими стереотипами, які проголошують поляризацію якостей чоловіків і жінок, що шаблонно закріпляють за чоловіками ознаки мужності і сміливість, рішучість, самовладання, а за жінками – душевність, емоційність, чутливість, такий односторонній підхід відіграє негативну роль в подальшій соціалізації дитини, робить процес виховання одностороннім. Найважливіше завдання дорослого при цьому полягає в тому, аби, по-перше, розвивати у дитини ціннісне осмислення себе і як представника певної статі, і як неповторну особистість, яка відрізняється зовнішніми ознаками і внутрішнім світом; по-друге, активізувати пошук свого місця в світі Робота над цією проблемою почалася з 2008 року. Постановці теми досліджень передувало ґрунтовне вивчення сучасної психолого-педагогічної літератури, матеріалів видатних психологів і педагогів минулого, актуального досвіду роботи українських та російських фахівців з дошкільної психології та педагогіки. Нами було розроблено принципи статево-рольового виховання ПРИНЦИП АКТИВНОСТІ Використовувати будь-які ситуації в життєдіяльності дитини для вироблення у неї правильних установок щодо своєї статі ПРИНЦИП ПРАВДИВОСТІ І ЧИСТОТИ Інформація, що надається дитині, має бути правдивою, з урахуванням її віку та можливостей розуміння, бути сповнена морального змісту ПРИНЦИП АДРЕСНОСТІ Мають враховуватися не лише вік дитини, а й психічний та фізичний її розвиток, а також соціальний і культурний рівень ПРИНЦИП РЕАЛІСТИЧНОСТІ Статеве виховання має базуватися на реалістичному розумінні статевої диференціації ПРИНЦИП ДОВІРИ Відносини між дитиною та педагогом мають базуватися на довірі. Слід серйозно ставитися до інтересів дитини, її бажань та проявів статевої поведінки ПРИНЦИП НЕПЕРЕРВНОСТІ Починаючи з раннього дитинства, процес статевого виховання має зберігати послідовність і наступність Робота з даної проблеми почалася з: - грунтовного аналізу психолого-педагогічної та наукової літератури - обговорення з пед.колективом - анкетування педагогів та батьків щодо виявлення їх ставлення до проблеми та визначення того, чи розуміють вони її. Результати анкетування педагогів закладу Робота з педагогами: l ЗМІНА ПОГЛЯДУ НА ПРОБЛЕМУ l ТЕОРЕТИЧНІ СЕМІНАРИ, ДІЛОВІ ІГРИ,КОНСУЛЬТАЦІЇ l ІНДИВІДУАЛЬНЕ КОНСУЛЬТУВАННЯ Педагогічний колектив почав працювати над інформаційно-дослідницьким процесом «Виховання соціально-адаптованої особистості з урахуванням статевої диференціації» Пр.психологом проводиться регулярний моніторинг роботи педагогічного колективу з даної проблеми. Результатом першого року досліджень стало міське методичне об'єднання вихователів та психологів, всі учасники якого отримали брошуру з інноваційним досвідом ДНЗ №8 · Розроблено педагогічні стратегії 1.Змістові завдання мають надаватися з урахуванням статі. 2.Варто враховувати простір в організації навчальної роботи 3.Варто враховувати різні способи сприйняття інформації. 4.Працездатність хлопчиків і дівчаток упродовж заняття різна. Активність дівчаток на початку вища, і вони з першої хвилини потребують активної роботи. Робота з батьками розпочалася із вхідного анкетування, яке допомогло виявити рівень обізнаності батьків із даної проблеми. За результатами анкетування було створено систему психологічної просвіти : l ВИСТУПИ НА БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРАХ З КОНСУЛЬТАЦІЯМИ l ПІДГОТОВКА КОНСУЛЬТАЦІЙ, ІНФОРМАЦІЙНИХ ЛИСТІВ, ПСИХОЛОГІЧНИХ ПОСИЛОК, ІНФОРМАЦІЙНИХ ГАЗЕТ l ВІРТУАЛЬНЕ КОНСУЛЬТУВАННЯ – НА ВЛАСНОМУ САЙТІ www.iskorkapsy.ucoz.ua Робота з дітьми: l виявлення дітей з порушенням статево-рольової ідентифікації (на основі спостережень, запитів педагогів та батьків) l індивідуальна корекційна робота з даною категорією дітей l профілактика порушень статево-рольової ідентифікації – заняття проекту "Я-хлопчик. Я-дівчинка” Робота з дітьми почалася з тестування дітей за методиками А.Прихожан та Н.Бєлопольської, було розроблено «Протокол даних тестування». Зараз відбувається апробація іншого діагностичного пакету - М.Колеснікової та А.Малової. Дітей, які показали нульовий та низький рівні статеворольової соціалізації, було додатково обстежено за методикою Л. Дюсс «Казки» З дітьми старшого дошкільного віку 1 раз на тиждень проводилися заняття за проектом «Я-хлопчик. Я-дівчинка». В зміст занять, крім статеворольового виховання, були додані завдання на розвиток емоційного світу та морального виховання. Використовувалися цікаві завдання, на кшталт «Розподіли символи» та «Намалюй емоцію» . Розпочався спільний проект психолога, дітей старшого дошкільного віку та їх батьків «Наша родина» з використанням «Альбома для формирования гендерной идентификации у детей 3-6 лет» М.Панфиловой Власні наробки психолога: l створення системи гендерних індикаторів , які дозволяють вивчати всі сфери життєдіяльності дітей з точки зору гендерного благополуччя l створення діагностичного пакету щодо виявлення рівнів статево-рольової ідентифікації дошкільників l розробка інформаційно-дослідного проекту "Соціалізація дошкільників з використанням статевої диференціації” l створення творчого проекту "Я-хлопчик. Я-дівчинка” l узагальнення матеріалів щодо створення корекційної програми для дівчаток "Маленька фея” з подолання тривожності Разом з педагогами закладу проводилися інтегровані заняття, де в різних сферах життєдіяльності проводилося гендерне виховання. Проводячи заняття, звернули увагу на те, що для дівчаток важлива присутність живого, емоційного педагога, а хлопчики цінують у вихователі стриманість, волю, об’єктивність в оцінюванні. ВИЯВЛЕНО ПРОБЛЕМИ l фемінізація дошкільної освіти l відсутність умов для гендерної самоідентифікації хлопчиків З'ясовано, що дівчата знаходяться в більш комфортному середовищі, ніж хлопці - відсутність чоловіків у дошкільному закладі, велика кількість неповних сімей, а якщо тато і є, то часто він чоловік «диванного» типу і не являє собою яскравого чоловічого прикладу. Тому основний напрямок роботи закладу – створення комфортних умов для хлопчиків. Створення міні середовищ чоловічої і жіночої праці: ляльки-дівчинки, ляльки-хлопчики з усіма необхідними атрибутами і аксесуарами. Для хлопчиків дібрали шлеми, конструктори, набори інструментів, ігри, літературу. За участі батьків виготовили, а потім з дітьми розглянули фотомонтаж „Татусь на роботі та вдома”. Виготовили календар професій. Впродовж року знайомимо дошкільнят з професійними святами, збагачуючи їхні уявлення про чоловічі та жіночі професії. Так, за останній рік було організовано екскурсії з метою ознайомлення з професіями пожежника, перукаря. 15 квітня 2009 р хлопчики побували у військовій частині м. Н.Каховка. Поїздка була організована з метою збагачення уявлень дошкільнят про зміст соціальної ролі чоловіків, здійснення полорольової соціалізації хлопчиків. Казати про результативність роботи ще зарано, проте ми знаходимося на шляху до створення гендерно-сприятливого середовища.
|